woensdag 20 januari 2016

Geluk

Jaaa, daar ben ik weer! Het laatste blog is alweer even geleden, maar dit betekent uiteraard niet dat ik stil gezeten heb. Nee, integendeel: ik heb het druk gehad met mijn werk, mijn verjaardag (29 alweer... de 30 nadert langzaam maar zeker...) en met ideeën voor dit blog. Ik heb namelijk zoveel ideeën dat ik even door de bomen het bos niet meer zag. Al deze ideeën heb ik opgeschreven en ga ik stukje voor stukje uitwerken. Maar vandaag kreeg ik een ingeving, welke voor alle andere ideeën gaat. Het is namelijk een stukje over misschien wel het allerbelangrijkste in ieders leven: GELUK!

Ieder jaar wensen we elkaar een 'gelukkig nieuwjaar'. Maar hoe geef je hier eigenlijk invulling aan? Ben je gelukkig of schort er hier en daar nog wel wat aan? Wat doe je op je dagen die gevuld lijken met pech? Hebben we eigenlijk zelf invloed op ons geluk?

Het antwoord op de laatste vraag is eigenlijk heel simpel: ja! Soms zit geluk al in hele kleine dingen. Julie Andrews gaf hier eens een mooi voorbeeld van:


Terugblikken op geluk kan opnieuw voor een geluksmoment zorgen. Hoe kun je dit nou vormgeven?
Enkele ideeën:
- Zet op een centrale plek in huis een glazen pot en vul deze iedere dag met een 'klein geluksmomentje'. Een grappige uitspraak of actie van je kind, iets wat je hebt gedaan en waar je trots op bent, die goede grap waar je zo hard om moest lachen of maak een foto van die bloemen op tafel die zo mooi bloeien. Elke keer dat je een rotmomentje hebt maak je de pot open en bekijk je je geluksmomenten!
- Men maakt vaak foto's met de mobiele telefoon. Hetzelfde geldt voor filmpjes. Voel je je klote? Geen paniek, daar hebben we allemaal wel eens last van! Pak je telefoon, nestel je op de bank en blader eens even lekker door je foto's en filmpjes.
- Soms zijn mooie herinneringen gekoppeld aan muziek. Gooi open die speakers en: repeat, repeat, repeat! Net zolang tot je weer blij bent :)

Wist je dat onder andere de Erasmus Universiteit in Rotterdam gelukswetenschap als vak aanbiedt? Momenteel volg ik nog Sociale psychologie (ook heel interessant!), maar verdere oriëntatie op geluksgebied sluit ik in de toekomst zeker niet uit. Er is zoveel over te schrijven en te onderzoeken! Dat ga ik niet in één artikel doen, maar dat dit onderwerp een vervolg zal krijgen is iets dat zeker is.

Ik wil dit artikel afsluiten met wat voorbeelden van mijn geluksmomentjes :)

- Enthousiaste knuffels van de kinderen in mijn klas. Of gewoon een intense kinderlach, alleen maar omdat ik een complimentje geef. Het lijkt zo klein, maar ik word er zo blij van!

- De herinnering aan de blik van mijn vader toen hij het liedje hoorde dat ik voor hem had opgenomen in de studio. Met name toen hij in de gaten had dat ik het refrein iets veranderd heb van het origineel ;) Hihi!

- De mooie bloemen die ik heb gekregen van mijn broer en zijn vriendin: een kistje vol verschillende soorten bolletjes. Elke dag verandert het kistje :)

- Thee drinken uit mijn halve liter Winnie the Pooh mok, terwijl ik lekker op de bank lig te luieren. Helaas zijn deze momenten maar zeldzaam, maar als ze er zijn is het dubbelop genieten!

- Sporten. Heerlijk om mezelf even af te beulen in de sportschool. De spierpijn de volgende dag zorgt weer voor herinnering aan hoe hard ik bezig ben geweest en geeft ondanks pijn opnieuw geluk. Wat kan gelukservaring toch raar werken.

- Muziek! Ik ben zo blij dat ik een Spotify abonnement heb. Ik heb een brede muzieksmaak en op Spotify is er altijd wel weer iets te vinden wat ik nog niet ken. Wanneer ik weer iets gaafs gevonden heb, ben ik helemaal happy.

- Mijn tatoeage is gezet door Henk Schiffmacher himself. Op Lowlands heeft hij mijn mini-tattoo omgetoverd tot een waar kunstwerkje. En elke keer als ik er naar kijk roept het herinneringen op aan een fantastische tijd met mijn toenmalige collega's van het LVC (nu Gebroeders de Nobel) in Leiden, maar ook mijn heerlijke studententijd in Leiden over het algemeen en de toffe ervaringen die ik heb mogen op doen in muziekland. Grappig feitje: ik was de eerste juf die hij mocht tatoeëren! "Zoveel wereldsterren, maar nog nooit een juffie", zoals hij het zelf zei.

Wat zijn jouw geluksmomentjes?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten